Yoga en Pilates

Hatha
Tegenwoordig zijn er ontelbaar veel yogastijlen. Vele mensen doen aan yoga maar weten vaak niet welke stijl ze doen of wat nu eigenlijk het verschil is tussen de ene en de andere yoga vorm. Hoewel er regelmatig nieuwe, moderne yogastijlen bedacht worden is alles gebaseerd op 1 enkele yoga stijl: Hatha Yoga.
Hatha Yoga is een yogavorm die al meer dan 5000 jaar beoefend wordt. Het is de basis waaruit de andere yoga stijlen zijn gegroeid.

Easy Flow yoga
Zachtheid in beweging, vergeleken met Hatha Yoga
Easy Flow Yoga en Hatha Yoga lijken qua zachtheid en aandacht in de oefeningen erg op elkaar. Vergeleken met Hatha Yoga, ervaar je bij Easy Flow Yoga echter, dat de houdingen vloeiend in elkaar overgaan. Bij Hatha Yoga worden de yogaposes los van elkaar ervaren. Je neemt na elke houding een moment van rust om het effect ervan te ervaren, voordat je een nieuwe houding aanneemt. Dit gebeurt los van het ritme van je ademhaling.

Vinyasa
Vinyasa Yoga is een intensieve vorm van yoga waar adem en beweging gelijk lopen, zodat er meditatie door beweging kan ontstaan. Een andere betekenis van het woord vinyasa is variatie: een serie van opeenvolgende houdingen, als een soort choregrafie.
Voor wie bekend is met power yoga, zal deze les bekend terrein zijn.

Yin Yoga
Yin Yoga is een zachte en zeer rustige vorm van yoga, waarbij voornamelijk zittende en liggende houdingen worden gedaan.
Yin Yoga werkt diep op de verbindende weefsel zoals pezen en het bindweefsel.De houdingen worden 3 tot soms wel 10 minuten volgehouden.
Yin Yoga heeft als effect dat je lichaam soepeler voelt en omdat er vanuit de meridianen (energiebanen in ons lichaam) wordt gewerkt heeft het beoefenen van deze vorm ook mentale en emotionele effecten. Eventuele blokkades in de energiestroom kunnen worden opgelost.
Door het beoefenen van Yin vertraag je letterlijk alles, je keert met je aandacht naar binnen en verdiept je ademhaling. De stilte is heilzaam voor lichaam en geest.

Stoelyoga
Stoelyoga is de meest laagdrempelige manier van yoga en bestaat uit beoefenen van milde yoga houdingen op een stoel.
Door de rustige vorm is stoelyoga voor iedereen haalbaar, ongeacht leeftijd, omvang, mate van lenigheid en conditie

Pilates

Pilates is een effectieve training die je spiergroepen versterkt én rekt om een stabiel en soepel lichaam te krijgen. Behalve de oppervlakkige spieren worden bij Pilates ook de dieperliggende spieren rondom de wervelkolom en in het bekken getraind. Je houding verbeterd en de kans op blessures wordt kleiner. Doordat de oefeningen geconcentreerd en met een bewuste ademhaling worden uitgevoerd, groeit je lichaamsbewustzijn.